Alapozó terápia
Mi az alapozó terápia?
Az Alapozó Terápia komplex mozgásfejlesztésen
alapuló idegrendszer fejlesztés (motoszenzoros terápia) 5 éves kortól. Az
elméleti hátterének alapjait Carl Henry Delecato ideggyógyász és kollégájának
módszere alapozta meg Amerikában.
Ezt Dr. Marton Dévényi Éva
ideggyógyász és munkatársai fejlesztették tovább és dolgozták ki Magyarországon
1991-ben: az Alapozó Terápiát. A
módszer lényege az idegrendszeri érés elősegítése.
A terápia az emberi fejlődéstani mozgássorozatát veszi alapul. A
foglalkozásokon nagy hangsúlyt kap ezen mozgások gyakorlása, esetleg
újratanulása. A terápia hatása, amelynek lényegi elemei gyakorlatok nagy
elemszáma és a hetente többszöri gyakorlásra kerülő mozgásformák újraindítják
az agy fejlődését. Sajnos gyakori, hogy egy korábbi mozgásfejlődési szakasz a
gyermek fejlődése során valamilyen okból kimarad, esetleg túl kevés idő jut az
adott mozgásforma begyakorlására, így az automatizálódás nem lesz tökéletes. A
csecsemőkori mozgások gyakorlásán túl a kisgyermekkori mozgások ügyesítésére is
nagy hangsúlyt fektet ez a komplex terápiás módszer. Ezen területekkel
párhuzamosan hat a kognitív területekre is.
A mozgásfejlődés, így az idegrendszeri fejlődési is szigorú rendszer szerint
működik, amely rendszerben az elemek egymásra épülnek. A mozgásfejlődés során
eleinte mennyiségi majd minőségbeli fejlődésről beszélhetünk. A mozgással
párhuzamosan fejlődik az agy, tehát a gondolkodási folyamatok is.
Ha kimaradnak egyes lépések, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a
gyakorlásra, akkor problémák adódhatnak a fejlődés során. Az idegrendszer egyes
területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában
jelennek meg tanulási nehézség formájában.
A mozgás alapú terápiák ezekben az esetekben indirekt hatást gyakorolnak az
idegrendszerre, azon belül is a kognitív és szociális területekre.
Milyen jelei lehetnek az idegrendszer fejletlenségének?
- ha gyermekének megkésett a beszédfejlődése (megkésett: fiúknál 2 és fél éves kor után, lányoknál 2 éves kor után indul), háromévesen is csak érthetetlenül, vagy nem jól gyarapodott a beszéde, nem ejt tisztán sok hangot, nem mond hosszú és kerek mondatokat bár már elmúlt öt éves
- ha gyermekének problémája van a mozgással, mozgásügyetlenség
- ha koordinálatlanok a nagymozgásai,
- ha motoros ügyetlenség jellemző rá,
- ha
finommotorikus ügyetlenség jellemző rá ("mindent elront",
"nagyon nem akar rajzolni") - ha nem alakult ki a kezessége, holott már elmúlt öt éves
- ha gyermeke már iskolás, és az olvasás nem megy neki, vagy olvas, de nem érti
- ha nem szereti a verseket, meséket
- ha gyermeke írása olvashatatlan, nehézkes, görcsös, esetleg nem tudja tartani a sorokat
Néhány jellemző tünet, ami indikálhatja a szülőnek egy esetleges vizsgálat szükségességét:
- szülés előtt, alatt, illetve közvetlen utána enyhe idegrendszeri sérülést szerzett a gyermek
- mozgásfejlődés-lépései kimaradtak (pl. nem mászott, vagy kúszott)
- beszédhibás
- domináns keze nem alakult ki stabilan,
- sokszor visszakérdez, bizonytalan abban amit hall,
- egyszerre csak egy utasítást tud megjegyezni,
- összetéveszt hasonló dolgokat,
- fordítva teszi, ha valamit sorba kell raknia
Forrás: Alapozó Terápiák Alapítvány honlapja (www.alapozoterapiak.com)
A program menete:
A jelentkezéskor egy anamnézis lapot küldök, melyet ki kell kitölteni a gyermekre vonatkozóan, majd egy felmérés előzi az esetleges közös munkát. A vizsgálat célja a gyermek mozgásos képességeinek megismerése és a szülőkkel való kommunikáció.
Vizsgált
területek:
1. Fejlődéstani nagymozgások (humángenetikai mozgások)
2. Rugalmasság
3. Helyváltoztatás
4. Egyensúly
5. Térben való alapmozgások
6. Keresztmozgások
7. Ritmusérzék- rövid emlékezet- szerialitás
8. Felső és alsó végtag független vezérlése és annak összerendezése
9. Finommotorika
10. Dominancia
vizsgálat: szem, kéz, láb
11. Szeriális készség vizsgálata: egy komponenssel, több
komponenssel
12. Időbeli
tájékozódás felmérése
13. Térbeli tájékozódás felmérése, testséma, lateralitás
Amennyiben az 5-12 éves korú gyermek
számára a vizsgálat eredményeképpen mozgásfejlesztés
szükséges, a következőkre kell számítani:
Az
alapozó fejlesztés során a mozgásügyesség, állóképesség, rugalmasság, téri és
időbeli tájékozódó képesség és testséma, végtagok mozgását összerendező
képesség, finommotorika, ritmusérzék, rövid és hosszútávú memória,
lateralitás, valamint szerialitás fejlesztése történik heti 2 x 60 percben.
A fejlesztő csoportokba felvett gyermekek létszáma 5-6 fő, melyet egész tanév során végig viszek (kivéve az iskolai szünetek). A csoportokat igyekszem úgy összeállítani, hogy hasonló korosztályú és képességű gyermekek kerüljenek egy csoportba.
A fejlesztések alkalmával minden gyermek személyes igényeire próbálok megfelelő figyelmet fordítani, mindemellett a csoportmunkáért is felelősséget vállalni. Tapasztalataim szerint a fejlesztés eredményeként kiegyensúlyozottabb lesz a gyermek, a figyelme tartósabb, rendezettebb lesz, a beszédhiba könnyebben javítható, az írás, olvasás és számolás javul, szebbé válik az írás és rajzolás során a külalak. Tanév végén kontroll méréssel visszamérem a gyermeket, majd szülővel összehasonlítjuk az induláskor mért értékekkel, majd konzultálunk a továbbiakról.
